tisdag 8 mars 2011

Hoppsan!

Ojdå jag ligger en dag efter med mitt bloggande. Ska skärpa mig. Okej då tar vi från igår då.
Det hände inte så mycket igår, men jag och Nathaniel lagade mat tillsammans. Han bestämde att vi skulle äta paj och ringde till mormor och morfar och ville att de skulle komma på middag hos honom, han skulle laga mat åt dem sa han. Så söt han är mitt hjärta =)
Så det blev en fetaost/spenatpaj med sallad till. Blev så gott.

Recept på pajen

100 g pinjenötter
5 ägg
300 g fetaost
Torkad oregano
1 citron
Lite smör
400 g babyspenat
Filodeg 1x270g
Cayennepeppar
Cheddarost riven
Olivolja
Salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader

Rosta pinjenötterna i en stekpanna på medelvärmen tills de är gyllenbruna.

Blanda ägg, fetaost, ca 50 g cheddar, peppar, salt och oregano i en bunke. Häll sedan i pinjenötterna.

Stek spenaten i olivolja, ha på lite muskotnöt ( ca 10 skrap). Riv i skal av en citron och ha i en klick smör.

Ta bakplåtspapper och skölj i kallt vatten och krama ihop till en boll. Veckla ut det och ha på lite olja. Lägg på filodegen på pappret och ha på olivolja och cayennepeppar. Ta ett till lager med filodeg och upprepa proceduren till lagom tjockt lager, ca 4-5 lager.

Häll i spenaten i äggblandningen. Torka ur pannan som har använts till spenaten och lägg i degen i pannan och häll på smeten. Riv över lite cheddarost. Vik över degen över pajen och ha på lite rosmarinkvistar och ställ på spisen ett par minuter för en krispig yta. Ställ sedan in pannan (använd ungssäker panna) i ugnen i ca 15-20 min.

Två olika sallader som passar att ha till

Sallad 1
I gurka
10 svarta oliver
Lite balsamvinäger
3 kvistar salladsslök
1/2 citron
1/2 röd chili
Mynta

Hacka och blanda allt.

Sallad 2
Färsk basilika, 1-2 kruka
1 vitlöksklyfta
Vitvinsvinäger
Olivolja
Salt och peppar
Mixa allt och häll upp på fat.
Skiva olika sorters tomater och lägg ovanpå dressingen.

SMAKLIG MÅLTID!!!!!







Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar