tisdag 27 december 2011

Vit chokladtryffelkaka med lime!

Här kommer receptet på kakan jag gjorde till julafton. Väldigt gott med alla smaker tillsammans
<> <>

Kaka till 12 personer.

Ingredienser

150 g smör
3 dl strösocker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl

Tryffel

1 dl grädde
3 cl glögg med citrussmak
400 g vit choklad
1 st lime, rivet skal av lime

Tillagning

Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Ta den från plattan. Rör i socker, kakao och vaniljsocker. Rör ner ett ägg i taget och till sist mjölet. Bred ut smeten i en smord rund form med löstagbar kant, ca 20 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 min, kakan ska vara lite lös i mitten. Dela chokladen i en kastrull tillsätt grädde och glögg värm försiktigt, rör om tills chokladen har smält. Rör i det rivna limeskalet och bred chokladen över kakan. Låt stå kallt före servering. Skär i smala bitar. Servera med lätt vispad grädde eller frukt alt. bärsås.

Kakan blev jättegod, men jag tog mer av glöggen och mera rivet skal av lime och saften av limen oxå, då smakade det lite mer, men det gör man som man vill. Man kan ju byta ut glögg och lime mot något annat om man vill det. Kan tänka mig att kaffe och apelsin till skulle vara gott bland annat.
Ät och njut =)

Min och Anders goda kaka =)




Kram!

1 kommentar: